02 mars 2008

Basvaror

Här har vi alltså listan. Det är inte en lista på allt jag ska äta, utan på allt jag alltid ska ha hemma. De saker som har lång hållbarhetstid, som de torra basvarorna och konserverna, de kan man ju handla även om man inte gör åt allt på en månad och de andra sakerna, grönsakerna exempelvis, är sånt som avgjort går åt innan de blir dåliga. Jag tror att listan är nästintill komplett (jag har kollat i våra skåp, tänkt efter vad jag ofta äter till/som varje mål och jag har gått igenom kokböcker och hemsidor och kollat både recept och andras basvarulistor) men om någon liten läsare skulle komma på något mer så blir jag tacksam för ytterligare förslag.

Torrt:

Vetemjöl
Grahamsmjöl
Torrjäst
Socker
Ströbröd
Bakpulver
Fullkornspasta (fusilli/penne, spagetti/tagliatelle och lasagneplattor)
Fullkornsris
Fullkornscouscous
Kikärter, torkade
Kidneybönor, torkade
Fiberhavregryn
Knäckebröd
Grönt te
Soltorkad tomat i påse

Konserver:
Hel tomat i burk/krossad tomat
Tomatpure
Lingonsylt/rårörda lingon
Blandade bönor på burk

Kylvaror:
Sojamjölk
Mjölkfritt margarin (bakmargarin och smörgåsvariant)
Soja

Fryst:
Broccoli

Grönsaker/frukt:
Gul lök
Vitlök
Potatis
Morot
Citron

Kryddor:
Spiskummin
Salt
Svartpeppar
Örtsalt
Chilipulver
Oregano/pizzakrydda
Timjan
Sambal Oelek
Red curry pasta

Övrigt:
Rapsolja
Vitvinsvinäger
Buljong

Inga kommentarer: