18 augusti 2008

Boklista

Vilken bok läste du senast?
"Män som hatar kvinnor" av Stieg Larsson, fast jag har inte riktigt läst ut den än.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
"Porr, horor och feminister" av Petra Östergren och så har jag börjat i ... en Bob Dylanbok som jag inte minns namnet på. Men det är han som har skrivit den iallafall.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Manliga. Stephen King dominerar stort.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Tittar alltid hur många sidor det är och sen håller jag den kollen. Mest för att jag inte ska bli chockad när boken plötsligt tar slut. Men inte för att kunna räkna ner och så, jag läser inte för att pina mig själv.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
På massa olika sätt. Stephen King för att det är King, vissa böcker för att folk som verkar läsa bra böcker tipsar om dom, vissa för att baksidestexten är intressant, vissa för att de handlar om intressanta personer/händelser/fenomen. Osv, osv, osv. Relativt sällan recensioner dock...

När blir en bok för lång?
När det känns tungt att öppna den. Det handlar inte om hur lång den är, utan hur fängslande. En bra bok får gärna vara 500-1000 sidor, det gör mig ingenting. Snarare tvärtom, tycker om när böcker är långa. Då får man njuta längre.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Nästan hellre på engelska faktiskt. Jag tycker väldigt mycket om det engelska språket (allra mest det amerikanska då). Det finns så många fler ord!

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Öh. Mästaren och Margarita! Läste den på vår fjällvandring, den var grymt bra. Och rolig.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall; vilken bok lämnade du senast?
Ja, det kan jag göra även om det tar mig lite emot. Kommer inte ihåg riktigt vilken bok jag lämnade.. Har i och för sig skjutit upp Dylanboken lite, och en bok som heter Feel som handlar om Robbie Williams men inte lämnat. Inte än.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Skräck, eftersom jag är helt besatt av Stephen King.

Rekommendera 5 författare:
Jag är mer för böcker än författare... Så vi kör 5 böcker istället.
The Green Mile - Stephen King
Lisey's story - Stephen King
Mästaren och Margarita - Ett ryskt namn jag har glömt och jag äger inte boken så jag kan inte kolla och jag orkar inte googla
De i Utkanten Älskande - Johanna Nilsson
American Psycho - Brett Easton Ellis (Fast den är knäpp)

Inga kommentarer: