24 juli 2008

Land och fjäll.

Jag är nere på landet och det byggs om en hel del här nere. Det finns inget kök och inget vardagsrum och finrummet är omgjort till förråd just nu. Men det kommer att bli så fint. Många åker till sina land för att leva lite spartanskt, ibland till och med utan el och rinnande vatten, men jag kommer kunna åka till mitt land för att leva lyxliv. Enormt kök, ismaskin och kolsyrat vatten i dörrn. Vardagsrum med superhög takhöjd, timmerväggar och en sprakande brasa. Loft där man kan ligga och drömma sig bort, en vävkammare ovanför köket, där man kan sitta och nästan dingla med benen över matbordet. Och mitt eget rum sen. Det är inte påbörjat än, men om någon månad kommer jag kunna börja fixa det. Ut med heltäckningsmattan, ut med de inbyggda barnsängarna, bort med skåpsluckor. Det kommer bli ett fantastiskt fint rum, där jag tänker ha långa samtal med Fågeln om livet, kärlek och fjällvandringar.

Han är underbar förresten.

Jag har skrivit en checklista och på söndag åker vi upp till Abisko för en tio dagar lång vandring. Det är egentligen ingen typiskt "Sanna-grej" men det känns riktigt roligt. En upplevelse liksom, något jag aldrig har gjort förut, och utan honom, säkert aldrig ens hade övervägt. Det blir tält, stormkök och sovsäck. Och förhoppningsvis leenden, kyssar och kärlek.

Inga kommentarer: