07 juli 2008

Tomteboda.

Jag åkte förbi Tomteboda idag med pendeln och kom att tänka på en sak. Runt jul brukar tidningarna citera små barn som har skrivit till tomten, typ "Jag har varit snäll, jag skulle vilja ha en fotboll - Sara 5 år." Dessa brev kommer ju då inte till tomten, han-som-sitter-på-nordpolen, utan till postcentralen som lägligt nog heter Tomteboda (så att de små barnen luras på ett smidigt sätt).
Nu till problemet. Det är väl inget fel med att barnen luras i att tro att de kan skicka brev till tomten, även om jag kanske inte riktigt ser poängen. Däremot är det ju rätt uselt att man öppnar breven och sen låter publicera dem helt öppet i tidningarna. Kanske inte med rätt namn, vad vet jag, men jag tycker ändå det verkar lite integritetskränkande. Visst, det är barn, men bara för att man kan lura dem att breven hamnar hos gubben i rött tycker jag att det är ganska äckligt att utnyttja dem på det här viset. Tänk om man skulle öppna vuxna människors brev, brev som folk trodde att de hade postat privat till någon annan person, och publicera innehållet i tidningen.
Ramaskri skulle följa, självklart. Varför ska man då förminska barnen så förbannat? Om ungen adresserar sitt brev till tomten betyder det nog att det är tomten som ska läsa brevet, inte hela Sverige.

Inga kommentarer: