20 augusti 2008

Tjockteven på plats.

Det var då helvete vad det skulle vara omständigt att förvandla min MacBook till ett fint litet entertainment-center. Okej, det är egentligen inte så fasligt omständigt, men det är endel som ska köpas och kollas. Jag behöver en förlängningssladd till min stereosladd så att ljudet kan komma ut (just nu är det en så kort sladd att jag måste sitta på golvet när jag skriver på datorn för att kunna lyssna på musiken i stereon). Sen måste jag ha en jäkla mini-dvi-till-video-adapter för att kunna få ut bilden från datorn till min stora teve, och utöver det självklart en s-video till scart-kontakt. Och på denna s-video till scart-kontakt finns det även 2xRCA hanar så att jag kan koppla teven, genom scarten, till stereon, så att jag kan ha teveljudet i stereon. De få gånger jag tittar på teve vill säga. Men problemet är nu att den här S-video + 2xRCA + Scart endast finns i 1,5 meters-utförande. Vilket är idiotiskt, för det blir för kort. Och jag vill inte ha ännu en kabel mellan teven och datorn (vilket torde bli en S-video-förlängningssladd) för jag har en känsla av att bilden säkert kan förvärras av detta.
Men då kanske jag borde köpa en s-video till scart och en scart till 2xRCA, men samtidigt så känns det så omständligt. Och på de andra s-video till scart jag hittar så sitter det en liten stereopropp och den är så sjukt onödig och då stör jag mig på det istället. För jag kommer ju inte dra ljudet genom teven när jag kan dra det genom min fina fyra-högtalars-stereo.
Ja, jag kan strunta i att det sitter en liten extra sak på sladden, men jag sysslar inte med sådant. Jag sysslar med att störa mig på småsaker.

Utöver detta vill jag tillägga att den här skiten inte ens behöver fungera, eftersom jag fortfarande inte har någon fjärrkontroll till teven. Den har Sara fortfarande hemma hos sig, gömd någonstans.
Så här går det när man envisas med att använda gamla saker istället för att köpa platt-teve med surroundsystem.
Men ärligt talat, tjockteve och gammal stereo med separat förstärkare/cd-spelare/grammofon är så mycket grymmare.

(Bortsett från mecket).

Inga kommentarer: