10 september 2008

Band-tröjor.

Det här med band-t-shirts. För det första, det måste ju vara en av de bästa reklamidéerna någonsin. Du går omkring med "varumärket" på dig och du ser det inte ens som reklam. Banden vill sälja t-shirtar, fansen vill köpa. Ingen ser det som "sell-out"-igt, det är inte utmjölkande. Det är en helt ömsesidig sandwich-överkommelse.
Men!
Varför måste då alla t-shirtarna vara i så hemsk passform? Man har lagt ner enorm kraft på trycket, loggan, hela utformingen. Och så sätter man det på antingen en fyrkantig, oformbar herr-tshirt med snusdosestor halsringning, eller på en "girlie" med outgrundlig timglasform som alltid är för kort. Varför plågar de oss fans på detta vis?
Jag löste iallafall problemet med min halsrigningsfelande AC/DC-tshirt med att sy om den. Men för alla de som inte har en symaskin och lite fingerfärdighet, de är fast med de fula.

En annan sak. Folk som har band-tshirts med ett band de inte alls lyssnar på eller tycker om. Vad är grejen med det? Det stör mig. När man ser en person med en t-shirt av ett band man gillar, då vill man ju känna någon sorts ... samhörighet. Som när man möter en person på en fest med en t-shirt med ett grymt band på. Perfekt sätt att starta en konversation;
- Nämen, NOFX! (/Nirvana/Offspring/Rancid/Red hot chili peppers/Led Zeppelin, you get the drill)
- Va?
- Ja, din tröja...?
- Jaha, nä. Jag såg den bara och tyckte den var spexig.

Spexa med H&M-tröjor istället, bandtröjan är helig!

3 kommentarer:

pinsamt tyst. sa...

haha åh, bandtröjor, det enda jag använde när jag var tonåring. då nofx/bad religion/no use for a name/millencolin i den där hemska passformen. och eftersom jag var häftig och könsmedveten vägrade jag använda rosa tighta (och ännu fulare). samhörighet var det (men för mig mest elitism)

pinsamt tyst. sa...

okej vill nog ändra mig till yngre tonåring.

Anonym sa...

men eller hur! det där med gamla urtv'ttade metallica tröjor for example, eller som du säger, offspring. bandtröjor är heliga! osså säger man "åh offspring! :D" dom ba eh.. what? Osså svarar man ja.. tröjan... Sen får man svaret ungefär att jaha jamen nee dom hade ingen annan tröja eller så tyckte dom bara om den. eheh..okey. x) bandtröjor är heliga som sagt!