07 november 2007

Dealbrakers.

Det finns ett sex and the cityavsnitt där Carrie listar saker som skulle få en att dumpa en dejt, dealbrakers med andra ord. Imorse när jag satt och åt frukost började jag fundera på dessa saker, jag minns inte riktigt vad det är hon listar i serien, men vad skulle jag själv se som dealbrakers? Jag ger er en lista:

Knark: Att knarka är dumt. Dumma killar är väldigt osexigt. Att vara tillsammans med en kille som knarkar är som att vara tillsammans med ett barn. Du måste inte bara oroa dig över honom rent fysiskt, du måste även oroa dig över vad han kan ta sig för när han är hög. Knark är bajs och knarkare gör ditt liv till bajs. Alltså, knark, stort nej.

Killen har tjej: Man skulle kunna tro att detta är väldigt självklart ("Vem vill vara med någon som har en annan?") men det är tydligen mer utbrett med suddiga förhållandegränser än jag trodde. Två gånger har jag fått frågan "Är han singel, så det kanske kan bli något mer?" när jag har pratat om killar jag träffat. Om jag visste att killen hade tjej skulle det inte blivit minsta ögonfransvinkning från mitt håll och jag tycker det är så självklart. Vill man verkligen ha någon som inte ens är någon annans "gamla sopor" utan fortfarande används? Det är som att halsa ur samma mjölkpaket, använda samma smutsiga strumpor, byta trosskydd mellan varandra... Men tydligen är jag lite udda, eftersom folk kan tänka sig att knulla till höger och vänster med upptagna snubbar som tycker att öppna förhållanden är skitskoj, så länge tjejen inte vet något om det.

Lögner: Nej, det är inte jättestor skillnad på vita och svarta lögner. Om du drar svarta lögner så har du uppenbarligen något stort att dölja och då vill jag inte ha med dig att göra. Om du drar vita lögner (kanske för "spänningens skull"?) så är du dum. Det är så onödigt, spela roll om du inte har körkort eller om du aldrig har varit i Indien. När människor ljuger för att verka mer intressanta så tappar jag fullständigt intresset. Folk är oftast mer intressanta än de tror, om de bara vågar vara sig själva. Vilket leder oss till nästa punkt...

Osäkerhet: Det här är ju en sån dealbraker som inte direkt kommer ur elakhet eller dumhet, men som ändå är fruktansvärt irriterande. Människor som jag, egocentrerade envisa åsnor, klarar inte av velande människor som hela tiden lägger över valen på mig. För jag kommer välja och då slutar det med att den osäkra personen blir fullkomligt överkörd och jag går omkring och känner mig som en skurk. Det här gäller inte bara kärleksförhållanden heller, vänner måste också kunna säga "jag vill göra det här" istället för "nää, bestäm du. Jag vet inte." En sådan beslutsosäker människa funkar aldrig, om det är en osäker och en säkrare, så får den säkrare alltid som den vill. Och om det är två osäkra människor som ska bestämma något (middag, resa, vilken film man ska se, vilket håll man ska gå åt, osv) så skiter det sig fullständigt.
- Du får bestämma
- Nej, bestäm du
- Men jag vet inte
- Inte jag heller
Och så slutar det med att man inte käkar någon middag, eller åker någonstans eller bara står kvar mitt i gatan och inte vet vad man ska ta sig till. Inte bra.

Nu kommer jag inte på så många fler, men jag vet att de här inte är alla. Så, hjälp mig. Vilka är era dealbrakers? Vad skulle få er att lägga ner projektet?

3 kommentarer:

. sa...

Jag håller definitivt med om osäkerhetsbiten, de andra sakerna också, men de känns mer självklara. En sak som jag känner just nu är att viljan att göra något med sitt liv är viktigt. "Jag vet inte vad jag vill göra. Typ tjäna pengar, titta på fotboll och kanske köpa ett hus när jag blir äldre" - Äckligt osexigt.

Sanna sa...

Jo, lite målmedvetenhet och lite framförhållning är ju inte helt fel.

Något annat rätt viktigt är att snubben tycker om att prata. Tycker om att fundera över saker. Inte att han nödvändigtvis är värsta superintellektuell men att han på något vis vänder och vrider på saker i sitt huvud. Så att hans tankar inte är exakt samma gamla varje gång man utmanar dem, liksom.

. sa...

jo absolut, det är fan jätteviktigt, och det tycker jag passar in lite i det med att vilja göra något annat än "tråk" med sitt liv. Kom också att tänka på en föredetta dejt jag hade som lyssnade på Westlife och Shakira (jag skyller på att jag var ung och dum) och det kan jag definitivt säga skulle få mig att springa. Fort och långt bort.