16 november 2007

Snön smälter och gud är en rätt kass ledare.

Jag ser den rinna från taken, jag ser dess tröstande vita täcke sakta försvinna från min värld och det gör mig lite illa till mods. Det blir så tomt utan den, som ett gosedjur utan vadd.

Jag tänker endel på religion. Själv är jag inte religiös, jag är en såndär modern människa som det brukar klagas på, en sån som sätter mig själv i centrum och har min egen lycka som främsta mål. Jag funderar dock på saken rätt mycket. Låt oss säga att den krista guden finns, han herr Bibelsnubbe. Varför har han byggt upp sitt system så dåligt? Alltså, folk brukar säga att hela grejen med kristendomen går ut på själva tron. När de ifrågasätts och ombeds om bevis för guds existens, då tas det upp att "bevis skulle göra att hela systemet haltar, eftersom Gud vill att vi ska tro utan bevis, för att visa oss lojala". Typ så iallafall. Och då undrar jag, och detta är en direkt fråga till gud, varför vill du ha sådana människor till dina undersåtar? Om jag var du, gud, så skulle jag vilja ha undersåtar som ifrågasätter, kritiska människor som inte tar vilket blaj som helst bara för att det står i en viss bok. Jag skulle vilja att mina "avbilder" krävde bevis, vetenskapliga förklaringar och ett och annat uppdykande sådär på julafton eller något. Jag skulle inte vilja ha folk som ser Jesus i brödrosten.
Har jag missat något avgörande eller vad är det frågan om?

Inga kommentarer: