03 december 2007

-You're well fit.
-Gosh, but don't I know it...
-You're into the streets?

Jag har gått runt i flera dagar och hört repliker ur Notes on a scandal i mitt huvud. Viskat dem för mig själv, sett scenerna framför mig. Jag älskar den filmen. Men så kommer det fram och petar på mig, får man göra det? Eller, såklart får man tycka om filmen men det är inte bara filmen jag älskar, sådär rent av. Kärlekshistorian mellan femtonåringen och hans lärarinna är så fruktansvärt vacker, tycker jag. Det är väl en verklighetsflykt från bådas sida, men en fin sådan. När de sitter där på tågspåret och dricker öl och röker. Och pratar och har sex.
Man kanske inte ska analysera allt. Jag menar, just detta behöver jag inte analysera för det är ingenting jag ska eller inte ska göra. Det är bara en film jag tittar på och det skadar ingen om jag sitter och spolar tillbaka ateljescenen åtta gånger bara för att.

-You're beautiful, miss.

Idag är det jobb som gäller. Om sisådär en tjugo minuter ska jag ge mig av mot tunnelbanan och börja min korta resa dit. 8-18. Men jag har ärtsoppa i en plastkorv och en egen sked med mig, så det ska nog gå bra.

Inga kommentarer: