18 februari 2008

Projekt.

"Allt var ju annars som det skulle: Målstaken på honom uppreste sig i sin rätta ställning med solen varje morgon ny, och för detta tecken, som var det säkraste friskhetsteckenet på ett manfolk, tackade han dagligen Gud i sin morgonbön. En sann och ödmjuk kristen skulle vara Herren tacksam för en god hälsa. Man fick vara nöjd så länge man var kry i själva livet."

Jag läser Mobergs Utvandrarböcker, och det här stycket tyckte jag var lite underhållande. Att man får morgonstånd är alltså det säkraste tecknet för att man är frisk...

Nu har jag bestämt att för varje bok jag läser så ska jag skriva ett utdrag i bloggen, något speciellt vackert, eller finurligt eller roligt. Moberg skriver inte särskilt vackert, han broderar verkligen inte ut något, han upprepar sig mest, så här fick det bli något roligt och lite tankeväckande.
Dessutom ska jag skriva en recension av varje bok, så att jag minns dem bättre när det har gått ett tag. Så snart kommer en längre utläggning om Mobergs lilla livsverk (ska bara ta mig genom två och en halv bok till.)

Inga kommentarer: