16 april 2008

Städning.

Jag försöker städa mitt hus. Det går framåt, sakta men säkert. Ganska säkert iallafall. Mer sakta än säkert... Nåja, jag har svårt att koncentrera mig på tråkigheter som att städa. Eller, det är rätt kul bitvis. Roligt att möblera, att titta in i syrummet (nu förråd) och tänka ut hur det ska se ut. Det är ganska roligt att dammsuga också, speciellt när man verkligen hör hur smutsen sugs upp i röret. Men det är tråkigt att diska, tråkigt att plocka ur diskstället, tråkigt att städa badrummet, tråkigt att skaka mattor.
Det fanns en furuhylla i mitt sovrum som jag tog ner och håller på att måla vit. Den ska sitta i vardagsrummet och hålla upp de två små högtalarna jag har inkopplade till min stereo. Jag tror det blir bra. Det är för övrigt en till sak som är rolig, att måla. Känner mig pysslig, lite äntligen-hemma-ig och jag vet att det kommer bli en bra lösning.

Saker som är kvar att göra innan mitt hus blir ungefär som jag vill ha det:
- Köpa klaffbord till syrummet
- Hitta och köpa byrå till syrummet
- Köpa dörrar till mina båda bokhyllor (en i sovrummet, en i syrummet. Den i vardagsrummet har redan dörrar, tack och lov).
- Skaffa två stolar till syrummet (om det ska ätas på klaffbordet med mer än två personer så kan jag sno stolar av pappa har jag bestämt).
- Måla sista lagret på hyllan och sätta upp den.
- Förlänga högtalarsladdarna och fästa dem i taket på något finurligt sätt.
- Sätta ihop dvd-hyllan med bokhyllan i vardagsrummet så att jag inte får den i huvudet när jag sitter och väljer film.
- Hitta och köpa ett förbannat jävla badrumsskåp. Helt omöjligt verkar det som!
- Ta ner stringhyllan från syrumsväggen och sätta in den i sovrummet.
- Byta gardiner.
- Sätta upp mina tavlor och affischer, så att det här huset känns mer jag.
Och antagligen hundra saker till.
När jag inte är jättetrött så är det faktiskt rätt roligt. Men just nu skulle jag hellre ligga i sängen och tonårshångla med Fågeln.

Och ja, tonårshångla är ett speciellt sorts hångel. Det inträffar oftast på eftermiddagen och helst ska det vara musik på i bakgrunden. En mycket tonårig faktor är också att man egentligen har andra saker man borde göra. Och så har man kläderna på sig och är jättekåt fast man hånglar bara ändå, tills man är så frustrerad att man nästan går sönder. Det mest tonåriga sättet att avsluta ett tonårshångel är att man måste gå hem klockan halv sex och äta, för det har man lovat mamma.
(Förhoppningsvis kommer man tillbaka på kvällen och ser på film och tonårshånglar lite mer).

Inga kommentarer: