29 mars 2010

När man googlar "självförtroende självkänsla" kommer denna mening upp:

"Dåligt självförtroende och självkänsla avhjälps per telefon."

Det låter så himla enkelt. Som att man bara plockar upp luren och så sitter det någon där i andra änden som gör allting rosenrosa och när man lägger på igen så är man en superhjälte inombords, utan tvivel, ångest och ensamma tankar framför spegeln. Jag har inte klickat på länken, så jag vet inte riktigt vad de menar, men jag vet inte om jag ens vill ta mig dit och lära mig hur det går till i verkligheten. Jag tror jag blir mer tröstad av illusionen att det någonstans därute finns ett såpass enkelt knep att ta till. Att det faktiskt går att bli "avhjälpt per telefon". Vilka andra problem kan jag få avhjälpa över en nyligen-till-3-omlokaliserad telefonlinje från Örebro (jag föreställer mig att de sitter i Örebro, dessa människor. Jag vet inte varför Örebro skulle vara distansterapins högborg, men det verkar vara en passande stad.)? Kan de ta hand om min förmåga att ta mig vatten över huvudet? Kan man rädda en människa från att drunkna i sina egna ambitioner över telefon? För det tror jag att jag skulle behöva just nu. Lite begränsning. För det känns som att allt jag tar mig för växer och växer, som när man försöker äta en torr macka till frukost när man egentligen inte är hungrig och det bara slutar med att man får kväljningar.

Men jag tror inte på den här länken. Hur mycket jag än vill tro på enkla knep för att avhjälpa diverse problem, så gör jag inte det. Och jag litar inte på folk från Örebro, speciellt inte när jag inte ens vet om de är därifrån. Slutsats: telefoner är inte till för stora problem och jag måste ta itu med mina fördomar.

Inga kommentarer: